Gépagy blog

Gépagy blog

Elkészült a világ első hidrogénhajtású „villamosa”

2015. március 26. - fulopmiklos

A világ legszennyezettebb fővárosa Peking is figyelmezteti Kínát arra, valamit tenni kell az üvegház hatású gázok kibocsátásának csökkentésére. Az ország vezetése, elöljárói is tisztában vannak azzal, hogy a felfokozott környezetszennyezés negatív hatással van a globális éghajlatra is, de veszélyeztetheti az ország infrastrukturális projektjeit, a terméshozamot és a lokális környezetet is.

Bár még mindig vonakodnak tőle, ennek ellenére azt a célt tűzte ki Kína, hogy további jelentős összegeket fektet be a zöld energiatermelésbe. Bár 2013-ban több szélerőművet építettek, mint bármely más ország a világon, az erőfeszítés még mindig kevésnek bizonyul. Most, folytatva a tiszta energia megvalósulásáért a küzdelmeket, Kína nemrég bejelentette a világ első hidrogénhajtású villamos fejlesztését.

worlds-first-hydrogen-powered-tram.jpg

A járművet a Sifang leányvállalata, a China South Rail Corporation fejleszti, és a prototípusa a múlt héten gördült le a futószalagról Qiangdao városában, Shandong tartományban. Bár hidrogén üzemanyagcellák már egy ideje működnek a világ különböző tesztjárműveiben, például buszokban, azonban villamosokban még senki ezelőtt nem gondolkodott.

- Két évbe telt a Sifangnak megoldani a kulcsfontosságú technológiai problémákat, a különböző kínai kutatóintézetek segítségével – mondta el Liang Jianying főmérnök. 

A hidrogénüzemű villamosok számos okból válhatnak vonzó közlekedési eszközökké. A hidrogén rendkívül bőségesen áll rendelkezésre, viszonylag könnyen ki lehet termelni a különböző megújuló és a nem megújuló forrásokból. Továbbá, a hidrogén üzemanyagcellás járművek emissziója nulla, csak vizet termelnek.

Az újonnan kialakított villamosokban egy tartályban tárolják a hidrogént, amely 100 kilométer megtételére elegendő üzemanyagot képes elraktározni. Az újratankolás időtartama 3 perc. - Az átlagos villamos vonalak hossza Kínában 15 kilométer, ami azt jelenti, egy töltéssel egy villamos három utat tehet meg oda-vissza – teszi hozzá Liang.

A bejegyzés trackback címe:

https://gepagy.blog.hu/api/trackback/id/tr637304094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sterimar 2015.03.27. 08:53:14

A hidrogénben van fantázia, de főleg autókba és buszokba raknám őket, ez megoldja az elektromos autóknál fennálló akku/hatótávolság problémákat. A Toyotának már van hidrogénnel hajtott autója, Japánban és Kaliforniában idéntől árusítják.

Villamosnál viszont sok értelmét nem látom, az kötött pályán halad, egyszerűbb és valószínűleg sokkal olcsóbb lenne egy felső vezetéket kihúzni.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.03.27. 09:05:35

Pekingben nincsenek villamosok. Csak trolik, buszok es metro. Kurva sok metro.

Vizilabda 2015.03.27. 09:09:46

Pesten lóvontatású villamos szórakozás céljából?

Oki1100 2015.03.27. 09:16:47

Prágában ugyanilyenek a villamosok belülről.

ubk 2015.03.27. 09:29:42

@Oki1100: Igen, ez nem véletlen, mivel az egész konstrukció Skoda szabadalom. Csak mivel az Uniónak nem kellett a hidrogén hajtású rendszer, megvették a Csehektől a Kínaiak a licencet

Sünmalac 2015.03.27. 09:30:20

@peetmaster: A hejesírásellenőrzőből kifogyott a hidrogén...

mestska · http://cities.blog.hu 2015.03.27. 09:45:42

a villamost a Skodától licenszelik a kínaiak, a jármű szerkezete lényegében azzal megegyező, tehát nem a kínaiak fejlesztették.

Nem is az első hidrogéánhajtású villamosa, hiszen már forgalomban is közlekedik olyan Arubán és Dubajban.

TBal 2015.03.27. 09:54:59

Károsanyag-kibocsátása tényleg nincs, de az oxigént azért eszi, hogy a fene egye meg. Mikor lesz már szempont az, hogy ne az oxigénmolekulákat pusztítsuk minden egyes folyamattal? Most még sok van, de böven nem végtelen, és kinyírhatjuk magunkat így, ha nem vagyunk óvatosak. A mesterséges falevél még nem jelent olyan nagyságrendi megoldást, ami jó lenne...

TBal 2015.03.27. 09:56:48

A villamos helyett a városi vasút jobb lenne. A hidrogénhajtásu villamos kb. olyan, mint a müanyag üvegpalack.

grigorij 2015.03.27. 10:19:34

Átveszel egy cikket a netröl - szakértelem nélkül???
Ez NEM hidrogénhajtás, hanem ENERGIACELLA!
A hidrogénhajtású járművek a hidrogént égetik el egy belsőégésű motorban.
Az energiacella a hidrogénből és az oxigénből elektromos áramot "termel" és azzal az elektromos motort táplálják.
Nem ugyanaz, még blogisztániában sem!
Egyébként az energiacellás hajtás sok évtizedes múltra tekint vissza, az energiacella hatásfokát kell még javítani. A kínai villamos tehát VILLAMOS de előnye, hogy nem kell hozzá a tápvezetékrendszert kiépíteni.
A hidrogénhajtás hátránya pedig a víz!!!!!
A víz pedig korrodál... A járművek számos rendszerét kell átalakítani...
Szóval olvass utána, aztán posztolj.

gergerke 2015.03.27. 10:23:41

1: Ez kevesebbet szennyez városban mint a vezetékes áramszedő?
2: A hidrogén előállítása kevésbé szennyező mint a hagyományos áramszedős megoldáshoz szükséges áram előállítása?

Barmok

ne olvasd el 2015.03.27. 10:27:20

@TBal: nem fog több oxigént elnyelni mint amennyi a hidrogén gyártáskor keletkezik

grigorij 2015.03.27. 10:27:23

Na jó, indulatomban én is tahó vagyok:
Nem energiacella, hanem ÜZEMANYAGcella...
A lényeg viszont ugyanaz.
Ahogy a említett buszos példa is gond, mert a hibrid, az üzemanyagcellás és a hidrogénhajtású busz három eltérő termék. A buszokban az átalakítás olcsósága miatt a hidrogénhajtás terjed, mert van hely a tartá(J)oknak...
A hidrogén meg elégethető a dízelmotorokban átalakítás után.
A hibrid meg ugye a klasszikus+villamos hajtás, ahol az utóbbihoz ritkán építenek be üzemanyagcellákat, hiszen az elv akkumulátorokkal megoldható.
Az hidrogénhatás pedig kvázi környezetbarát, hiszen csak akkor nincs szennyezőanyag, ha megújuló energiából nyert (szélerőmű, vízerőmű, napelemek) árammal készítjük a hidrogént.

TBal 2015.03.27. 10:29:16

@grigorij: hallottál már olyanról, hogy "dízelmozdony"? Az is dízelelektromos (azaz a végén elektromotor hajtja), mégsem villanymozdonynak hívjuk. Ennél a felhasznált üzemanyag a hidrogén, mindegy, milyen áttéteken keresztül, de abból lesz a cucc mozgatásához szükséges energia.

TBal 2015.03.27. 10:40:35

@ne olvasd el: Szóval elbontjuk a vizet, hogy kinyerjük a hidrogént (Szalacsi?), aztán meg elégetjük, és visszaváltozik vízzé? Nem tudom, hogy hogy termelik ki, de ez így elég hülyén hangzik...

martonthenagy 2015.03.27. 11:41:57

@TBal: Igen.
- Valamivel fesztültséget állítunk elő (szél-, víz-, (atom)erőmű),
- a feszültséget bedugjuk a vízbe (oh, igen, tudom, lehetne szakmaibban is írni),
- a feszültség (különbség) hatására a + és - elektródánál oxigén ill. hidrogénné válnak szét a vízmolekulák
- a keletkező hidrogént tartályba töltjük és eladjuk a hidrogéncellásoknak
- a keletkező oxigént kiengedjük (vagy tartályba töltjük, és eladjuk, pl: a Linde-nek)

véleményM 2015.03.27. 11:54:46

Mivel nem vagyok szakmabeli, cáfoljon meg aki szerint másképpen van, de olvasmányaim alapján a víz hidrogénre és oxigénre bontása nagyobb energiát emészt fel, mint az így keletkező hidrogén elégetésével abból kinyerni lehetséges. (?)

Pierr Kardán 2015.03.27. 12:50:29

@grigorij: "A hidrogén meg elégethető a dízelmotorokban átalakítás után."

Az előző hsz-edben még jól írtad, mert ott belsőégésű motort írtál.

A hidrogén (vagy a LPG, CNG, LNG) szikragyújtású motorokban használható fel, tehát a motor a benzinmotorokhoz sokkal jobban hasonlít, mint a dízelmotorokhoz.

Rodolfo63 2015.03.27. 12:56:28

@véleményM: emlékeim szerint ugyanannyi energiáról beszélhetünk a két folyamat esetében

amúgy a lényeg nem is a kisebb-nagyobb energia, hanem az, hogy időben eltolható a két esemény

ha fúj a szél, akkor megtörténik a hidrogén "előállítása", amit aztán tárolni lehet

Netuddki. 2015.03.27. 13:43:44

Kötöttpáj'ás tömegközlekedési eszközbe hidrogén "tartáj"? Nooormális?

Netuddki. 2015.03.27. 13:46:03

Gondolom a hidrogént a szénerőművekben állítják elő hozzá. Amit a 90% hatékonyságú villanymotor helyett elégetnek a kb. 40% hatásfokú belsőégésű motorban. Aztán ott van a villany hidrogénné alakításakor számolandó veszteség is.
Szóval noooormális?

teddybear01 2015.03.27. 14:12:08

@grigorij: @TBal: @véleményM: @Rodolfo63: @nicktolvajmentesítő_kovi1970: Meg a többi mérnök-kémikus.

Az iparban nem vízbontással állítunk elő hidrogént, mert az sokban van a pocsék hatásfok miatt. A hidrogén-előállítás ipari módja földgázból kémiai úton történik, mert ez sokkal olcsóbb. Oxigént sem vízbontással csinálunk, hiába lehet úgy is. Azt a levegőből csinálunk, sűrítéssel+hűtéssel.

Ami a tüzelőanyagcellát illeti, az áramtermelő hatásfoka változó, anyagától függően 35-75% lehet. Az alsó határnál viszont egy dízelmotor hatásfoka is jobb. Szvsz azt mondanám, hogy ha túllépünk a mostani üzemanyagcella-divaton, a felsővezeték kiépítése környezetkímélőbb lenne, mert közvetlenül a energia-szolgáltató hálózatból kaphatná a villamos az áramot, egyszerűbb lenne a villamos szerkezete.

Bath és Wells gyermeksajtoló püspöke 2015.03.27. 17:34:04

@ubk: Aligha az Unión múlott, ugyanis nincsenek uniós tömegközlekedési vállalatok, hanem tagországonként különböző állami és magánvállalatok felelősek a tömegközlekedésért, rajtuk múlik, hogy akarnak-e hidrogénüzemű járgányt, vagy sem. Az Uniónak ebbe beleszólása nincs.
süti beállítások módosítása