Sokan szeretnének egy repülő autó tulajdonosai lenni. Az ötlet valójában egyáltalán nem új, hiszen a XX. század legelején is sokakat foglalkoztatott már ez a kérdés. Már 1923-ban megjelentek az ilyen járművek formatervei, bár akkor senki nem jósolta azt, hogy egyszer a repülő autók elérhetik az égi sztrádákat.
Henry Ford is figyelmeztetett, hogy a repülőgép és az autó hibridek 1940-re akár realitássá is válhatnak, de hiába jöttek újabb és újabb ígéretek, prototípusok, a repülő kocsik nem váltak elérhetővé a széles fogyasztói rétegek számára
Tavaly nagy port kavartak
Az események ezen a téren akkor pörögtek fel, amikor tavaly a szlovák AeroMobil cég a bécsi Pioneers Fesztiválon előállt új prototípus repülő autójával, az AeroMobil 3.0-val. Egy promo videóban magunk is szemtanúja lehetünk, hogy egy gombnyomásra hogyan alakul át könnyedén egy futurisztikus külsejű roadster egy repülőgéppé, amely a füves kifutópályát elhagyva az égbe emelkedik. Tavaly még az AeroMobil óvatosan fogalmazott, semmit nem ígért a termék piacra jutásával kapcsolatban, bevallotta, hogy van még min dolgozni. Most viszont egy ambíciózus bejelentést tett a cég, hogy a prototípusból két éven belül széria lesz.
Ezt már láttuk
Tekintettel arra, hogy már találkozhattunk hasonló bejelentésekkel az elmúlt évtizedek során, az embereknek joguk van kételkedni a projektet illetően. De az AeroMobil társalapítója és vezérigazgatója, Juraj Vaculik bízik abban, hogy el lehet érni a kitűzött célt, sőt máregy második modellről is beszél. Szerinte az AeroMobil, az első kereskedelmi forgalomban kapható modell lesz.
A tervek szerint a kétüléses gép képes elérni a 160 km/h sebességet mint autó, és a 200 km/h sebességet a levegőben. Kerozin helyett benzinnel üzemel majd, így fel lehet tölteni bármelyik benzinkúton. Méreteit tekintve elég kicsi ahhoz, hogy bármelyik garázsban, vagy parkolóházban könnyedén elférjen, így nem lesz szükség hangárra. Mi több, képes lesz leszállni kis területen, így további repülőtereket nem lesz szükség. Vaculik már abban is gondolkodik, hogy az autópályákat egy plusz sávval lehetne kiegészíteni, ahol a repülő autók közlekedni tudnának, le és felszállásukat is bonyolítani tudnák.
Leküzdendő akadályok
Nagy feladat vár még az AeroMobilra. Először is elegendő forrást kell találnia a tömeggyártás beindítására, bár Vaculik az uniós támogatásokban is bízik. Ha ez megvan, még mindig ott a nagy kérdés, a hatóságok hogyan fognak viszonyulni a repülő autóhoz? Egyik legnagyobb technikai kérdés, hogyan lesz az autó eléggé könnyű ahhoz, hogy a levegőbe emelkedjék, és egyben eléggé masszív ahhoz, hogy átmenjen az autókra szabványos törésteszteken.