Gépagy blog

Gépagy blog

Repülő autó, amely két év múlva megjelenhet a piacon

2015. március 20. - fulopmiklos

Sokan szeretnének egy repülő autó tulajdonosai lenni. Az ötlet valójában egyáltalán nem új, hiszen a XX. század legelején is sokakat foglalkoztatott már ez a kérdés. Már 1923-ban megjelentek az ilyen járművek formatervei, bár akkor senki nem jósolta azt, hogy egyszer a repülő autók elérhetik az égi sztrádákat.

Henry Ford is figyelmeztetett, hogy a repülőgép és az autó hibridek 1940-re akár realitássá is válhatnak, de hiába jöttek újabb és újabb ígéretek, prototípusok, a repülő kocsik nem váltak elérhetővé a széles fogyasztói rétegek számára

aeromobil_1.jpg

Tavaly nagy port kavartak

Az események ezen a téren akkor pörögtek fel, amikor tavaly a szlovák  AeroMobil cég a bécsi  Pioneers Fesztiválon előállt új prototípus repülő autójával, az AeroMobil 3.0-val. Egy promo videóban magunk is szemtanúja lehetünk, hogy egy gombnyomásra hogyan alakul át könnyedén egy futurisztikus külsejű roadster egy repülőgéppé, amely a füves kifutópályát elhagyva az égbe emelkedik. Tavaly még az AeroMobil óvatosan fogalmazott, semmit nem ígért a termék piacra jutásával kapcsolatban, bevallotta, hogy van még min dolgozni. Most viszont egy ambíciózus bejelentést tett a cég, hogy a prototípusból két éven belül széria lesz.

Ezt már láttuk

Tekintettel arra, hogy már találkozhattunk hasonló bejelentésekkel az elmúlt évtizedek során, az embereknek joguk van kételkedni a projektet illetően. De az AeroMobil társalapítója és vezérigazgatója, Juraj Vaculik bízik abban, hogy el lehet érni a kitűzött célt, sőt máregy második modellről is beszél. Szerinte az AeroMobil, az első kereskedelmi forgalomban kapható modell lesz.

aeromobil-3-airplane-17.jpg

A tervek szerint a kétüléses gép képes elérni a 160 km/h sebességet mint autó, és a 200 km/h sebességet a levegőben. Kerozin helyett benzinnel üzemel majd, így fel lehet tölteni bármelyik benzinkúton. Méreteit tekintve elég kicsi ahhoz, hogy bármelyik garázsban, vagy parkolóházban könnyedén elférjen, így nem lesz szükség hangárra. Mi több, képes lesz leszállni kis területen, így további repülőtereket nem lesz szükség. Vaculik már abban is gondolkodik, hogy az autópályákat egy plusz sávval lehetne kiegészíteni, ahol a repülő autók közlekedni tudnának, le és felszállásukat is bonyolítani tudnák.

aeromobil-unveils-flying-car-prototype.jpg

Leküzdendő akadályok

Nagy feladat vár még az AeroMobilra. Először is elegendő forrást kell találnia a tömeggyártás beindítására, bár Vaculik az uniós támogatásokban is bízik. Ha ez megvan, még mindig ott a nagy kérdés, a hatóságok hogyan fognak viszonyulni a repülő autóhoz? Egyik legnagyobb technikai kérdés, hogyan lesz az autó eléggé könnyű ahhoz, hogy a levegőbe emelkedjék, és egyben eléggé masszív ahhoz, hogy átmenjen az autókra szabványos törésteszteken.

aeromobil_2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://gepagy.blog.hu/api/trackback/id/tr977286739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.03.20. 23:57:41

Ha forgalomba is állhat valaha, amiben egyébként kételkedem, az első pár komoly baleset után elmeszelnék végleg. Balesetek pedig garantáltan lennének.

Alick 2015.03.21. 00:05:09

Le van maradva az innováció, 2015-re már antigravitációs hajtóművel szerelt fúziós energiával működő DeLorean-t kéne látnunk.
:)

Serathis 2015.03.21. 01:02:43

kizárt. a felszallas hatalmas mennyiségű üzemanyagot fogyaszt.

2015.03.21. 01:34:19

Ha a dronok reptetese veszelyezteti a repulesbiztonsagot, vajon az ilyen autok, amit a Jozsi bacsi 72 evesen vezet, vagy amihez a Gazsi okosba megoldja a jogsit (mert olvasni nem tud ugye, viszont a bodzabol van annyi penze...) szoval az egye. legikozlekedesi kerdesek...?

bioLarzen 2015.03.21. 01:44:44

Csak szólnék, hogy a "repülő autó" már pár év híján egy évszázada óta nem álom. Nem azért nem terjedt el, mert nem volt kivitelezhető, hanem, mert a megépült, használható típusok mind túlontúl drágák, ehhez képest borzalmasan körülményesen - és ugyancsak drágán - használhatók voltak, nem volt kiépült infrastruktúra, és rengeteg adminisztrációval, papírral stb. járt a használatuk.

A két leginkább "elterjedt" (de még így is ultraritka) modell az 1917-es Curtiss autoplane (en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_Autoplane), illetve az 1949-es építésű Aerocar (en.wikipedia.org/wiki/Aerocar) voltak - ez utóbbiból a mai napig létezik egy vagy két, elvileg működőképes példány.

Sajnos, az ilyen konstrukciók használatának a mai napig túloöntúl sok buktatója van, és ezekhez képest kevés előnyt nyújtanak.

odamondó 2015.03.21. 01:46:30

@Felsmukk: miért? Ez nem egy rakéta.

Amúgy egyetlen problémája van csak a repülő autónak, hogy teljesen értelmetlen.

bioLarzen 2015.03.21. 01:48:45

Ja, és egyébként a Top Gearből (is) ismert James May "James May's big ideas" c. sorozatának egyik epizódjában elég jól körbejárja ezt a témakört, többek között azt is, miért tűnik ez a megoldás zsákutcának - már, ami a tömeges elterjedést illeti. (ja, és bónuszként, láthatjuk benne az Aerocart közúton, illetve levegőben is.)

bioLarzen 2015.03.21. 01:55:16

odamondó,
elméletileg nem lenne értelmetlen - a "kimegyek a kocsimmal a reptérre, elreplük oda ahova kell, ott bérelek egy kocsit, majd a visszautazásokr azt leadom, hazarepülök, ott a reptéren beszálloka kocsimba és hazamegyek" manővert, amit azért elég sok üzléetember igen keményen művel, eléggé le tudná szűkíteni (és, emellett is lenne értelme más is) - de ahhoz tényleg nagyon, nagyon sok mindennek kellene változnia. Amíg nincs benne megbízható robotpilóta, nem lehet a szárnyakat "behúzni" (vagy másképp eltávolítani) az "autós" üzemmódban, illetve parkoláskor - ráadásul gyosan és anélkül, hogy a sofőrnek ki kelle szállnia, nem épül ki az ezekhez szükséges leszállópálya-hálózat, nem egyszerűsödik le drasztikusan az engedélyezési rendszer, illetve az ilyenek vezetéséhez szükséges engedélyek száma/bonyolultsága - addig tuti esélytelen.

Nem nagyon találni olyan (járműipari, közlekedési stb...) szakértőt, aki szerint ennek bármilyen jövője lenne.

Akkor már inkább a Moller SkyCar! Az sokkal klafábban néz ki, modernebb is...

en.wikipedia.org/wiki/Moller_M400_Skycar

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.03.21. 06:15:18

@bioLarzen: na jó, de ma sokkal nagyobb fizetőképes kereslet van egy cool dologra

igazi Ténytár 2015.03.21. 06:21:35

@vanvelemenyem: Pontosan errol van szo!

Igy is az autos kozlekedes a legnagyobb halalt okozo tevekenyseg a mindennapokban. Most gondoljuk el mi lesz ha ugyanazon vezetni se tudo emberek az egen rokodnek...

Mi lesz a 20 éves korosztállyal ahol VEZETŐ HALÁLOK az autóvezetés, ha majd a repüléssel felelőtlenkédnek ugyanúgy?

Addig amíg a Google autók nem lesznek egyeduralkodók a mindennapokban (= robot vezet biztonságosan mindenhova mindenkor) addig ezt el lehet felejteni.

Vizilabda 2015.03.21. 06:24:37

A bicikli nem motorbicikli, az autó nem repülőgép, a szén nem gyémánt.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.03.21. 06:34:16

Budapest-Kaposvár. ugye ode nem megy közvetlen autópálya. a viamichelin szerint 184 kilométer, 2 óra 34 perc

légvonalban 159 kilométer, 180 kmh-val az ugye 53 perc

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.03.21. 06:39:23

@igazi Ténytár: "ugyanazon vezetni se tudo emberek az egen rokodnek..."

nyilván nem B kategóriás jogsi kell majd hozzá, te barom!

egyébként meg kell bele ropotpilóta, ami csak bizonyos magasságokban, bizonyos helyeken engedi repülni, kell bele továbbá radar, hogy ne ütközzenek össze. 2020-ra megoldható. persze nem Szuzuki áron lesz, de lesz, aki megveszi.

Apple termékeket is vesznek emberek, pedig azok nem is tudnak semmit. ahhoz képest ez drágáért pluszt és cool dolgot nyújt

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.03.21. 06:42:11

@bioLarzen: a tablet előtt is voltak PDA-k, egy ideig nem sok fogyott belőlük, aztán egyszercsak mindenki tabletet akart venni. dárga volt, tulajdonképpen nem tudott többet, mint egy laptop, de vették, mint a cukrot, mert cool volt, és volt rá pénzük az embereknek.

Vargga Imre (törölt) 2015.03.21. 07:12:43

ki a fasz akar Kaposvárra menni?

2015.03.21. 08:39:44

@Brendel Mátyás: Aha. És kell hozzá egy a jelenleginél sokkal bonyolultabb légiirányítási rendszer, hogy ha esetleg mégis tömegtermékké akarna válni, ne csak balesetekből álljanak a közlekedési hírek. 2020-ig ez is megoldható, mi? :-D
Gazdag faxni lesz ez, kicsivel nagyobb elterjedtséggel, mint a magánrepülők. Csak valamivel olcsóbban.

egy másik répatorta 2015.03.21. 08:58:09

A légügy (NKH) rémálma.Kell majd európai tipusbizonyítvány, először Német, mert azok után félvakon tudnak mennk, ha igen akkor mi ez UL ? LSA ? Vagy A kategória ? Aztán kiképzési terv, aztán hová tegyenek milyen azonosítót, rendszám, lajstromjel.
Karbantartási, üzemeltetési kézikönyv, forgalmi megújítás 5 évente ? Biztosítás ?
Na szóval nem gugolnék addig amíg mindezt kitalálják és végig játszák.
Inkább kimegyünk autóval repülni.
De szombat reggeli kávé mellé jó ötlet . :)

vmaast 2015.03.21. 09:01:03

Egyetlen előnye a dolognak (azon kívül hogy jópofán néz ki), a Brendel Mátyás által említett gyorsaság. Több viszont a buktató, ami miatt nem túl életszerű az eltejedése. Pláne hogy a felszíni közlekedés gyorsításában jóval nagyobb, és könnyebben megvalósítható lehetőségek vannak.
Koncepciónak szuper, de 100% hogy bukta.

Punxsutawney Mormota 2015.03.21. 09:17:52

@igazi Ténytár: Ez az! Csak úgy tudom elképzelni, hogy totál automata módban menjen a repülés. Rossz időjárási viszonyok közepette meg ne lehessen felszállni - egyszerűen a rendszer ne engedje meg, hogy elkezdődjön a felszállási művelet.

A másik, hogy rengeteg ember imádja elbliccelni az autó karbantartását. Sokan még a garanciális idő végét sem várják ki, hanem hordják sufni-tuningba a gépet. No, egy ilyen gépnél azért ez öngyilkos lenne.

Jópofa dolog, de még mindig távol van az ideális megoldástól, amikor az az ember bárhonnan, akár helyből is felemelkedhetne.

min 2015.03.21. 09:21:21

Ez az irány mindig zsákutca volt. Ez sem lesz több egy próbálkozásnál.

teddybear01 2015.03.21. 09:47:58

Ami a fogyasztását illeti, én láttam már 1600-as Volkswagen motorral megépített hasonló kaliberű repülőgépet . Amíg az azzal szerelt autó százon olyan 8 liter alatti fogyasztást produkált, ez a repülőgép olyan 16-20 litert is megevett ugyanazon a távon.
Ami pedig a pilótákat illeti, így is sok az "ifjú üzletember" aki aztán belehal a nyegle hozzáállásához. Pár éve napokig kerestek egy társaságot, akik hétvégére lerepültek az Adriához, legalábbis ez volt a terv. Csakhogy útközben valahogy eltűntek....

Ööö 2015.03.21. 09:50:38

@Brendel Mátyás:
„Budapest-Kaposvár...légvonalban 159 kilométer, 180 kmh-val az ugye 53 perc”
Kaposvár-Toponár - Osztyapenkó 50 percen belül.
Nem kell ehhez repülő autó. ;)

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.03.21. 09:51:00

Minden módszerrel meg kell akadályozni, hogy használatba állítsanak ilyeneket.

Netuddki. 2015.03.21. 09:51:43

Az a gond a repülő autóval, hogy nem autó és repülő egyben, hanem se nem autó, se nem repülő.
Autóként még úgy ahogy elfurikázik az utakon, de a levegőben még egy repülő sem maradt fönn. Ez utóbbi a valódi probléma és a fene se tudja egy új konstrukció mikor fog a levegőben leállni, hogyan viselkedik a nem ideális légköri viszonyok esetén. Szóval igen, ebből se lesz tömeggyártás az tuti...

fékek és tengelysúlyok 2015.03.21. 09:52:41

Gyökeresen át kéne strukturálni a légiirányítási rendszert, és 100 szorosára, ezerszeresére a kapacitását. A repülő autókba ugyanazokat a biztonsági, és navigációs berendezéseket be kéne építeni, mint egy szokványos kisgépbe. Elvileg nem megoldhatatlan, hogy repülési magasságok szerint is és területileg is felosszák a légteret, de hülye emberek mindig voltak, és lesznek is.
Elképzelem, hogy Budapest közelében 5-10000 ilyen kis csettegő kering.
Én nem biztos hogy fel mernék Budaörsön szállni.
Ahhoz, hogy olcsóbb lehessen egy ilyen gép, tömeggyártás kéne, a tömeggyártáshoz meg az, hogy remény legyen arra, hogy az ilyen járművek használata, és közlekedése ellenőrizhető, és hatóságilag szabályozható legyen.
Az meg hülyeség, szerintem, hogy olyan gépben gondolkodnak, amely közutakon is közlekedhet.
Abban még lehet fantázia, hogy olyan gépeket gyártsanak, amelyek képesek helyből fel és leszállni, így nincs szükség arra, hogy az utakat használják.
Igaz, akkor meg nem lehet szó pl. a földalatti garázsok használatáról.
Szerintem nem lesz ebből se semmi. Mégpedig üzleti okokból.

Netuddki. 2015.03.21. 09:54:51

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Ja, és egyszer repültem motoros sárkánnyal mint utas. Nem féltem, de többet nem ülök föl az biztos...

Netuddki. 2015.03.21. 10:00:34

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Még annyit, hogy bármi tud repülni ha elég nagy motort és légcsavart raknak rá, de attól még nem lesz biztonságos repülő belőle. Bár a repülő és a biztonság kölcsönösen egymást kizáró fogalmak.
A légitársaságok előszeretettel hangoztatják, hogy a repülő biztonságosabb mint a tömegközlekedés. De azért csak próbálják az utasok figyelmét elterelni mindenfélével felszállás előtt. Meg azért megnéznék egy statisztikát utasszám/baleset arányban is...

fékek és tengelysúlyok 2015.03.21. 10:01:04

Meg ahogy elnézem, ez kis kétüléses.
Ha a családot akarod nyaralni vinni, már felejtős.
Akinek meg van annyi léje, az vesz egy "sima" gépet, azt használja, a célállomásoknál, meg bérel autót, oszt jó napot.

Netuddki. 2015.03.21. 10:03:40

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Hehe. Képzeljünk el a buszállomáson, a buszon indulás előtt a vezető elkezdi oktatni a biztonsági öv használatát, és azt, hogy hol található a kalapács amivel baleset esetén ki lehet törni az ablakot baleset esetén, feltéve ha még tudsz mozogni...

egy másik répatorta 2015.03.21. 10:10:56

@Mityu "aljanép" MG:
Te NKH-s vagy ? :)
Nem kell megakadályozni. Minden fejlesztés álmodozásból lett. Majd az idő eldönti.
Azért mert hogy valaki számára értelmetlen, esetleg veszélyes, az még nem jelenti azt hogy be kell szüntetni valamit.
Eléggé esélytelen egyébként is, sok szempontból. De ha belegondol az ember hogy simán vannak akik 100.000 EUR-t adnak egy top kategóriás karbon UL-ért, erre is egyébként nem meglepő módon lesz kereslet.

teddybear01 2015.03.21. 10:14:10

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Azért mert félsz a repüléstől még ragaszkodhatnál a tényekhez.
Mintegy 20-25 ezer többmotoros utasszállító van a Földön. Ezeknek mintegy a kétharmadát használják éppen, a többi vagy szervizen, vagy ideiglenesen vagy hosszabb ideig használaton kívül van. Mégis csak egy-két balesetről hallunk naponta-hetente. Közben meg csak nálunk tömegével van mindenféle egyéb baleset.
A baleseti statisztikákról meg annyi, hogy jóval többen repülnek évente, mint amennyien pl. motoroznak. Mégis a motorosok viszik a pálmát a tavalyi kb. 60 halálos balesettel....
Egy repülőgép lezuhanása, de még egy kisebb balesete, mondjuk ha az egyik utas részegen randalírozik a fedélzetén híradóba kívánkozó hír, egy buszbaleset meg éppen csak megemlítendő, vagy még az se.

hariel 2015.03.21. 10:25:29

Emberek, ez egy repülő. Minimum PPL (private pilot's licence) szakszolgálati engedély és típusengedély szükséges a repüléséhez. 76 éves Józsi bácsi csak akkor vezetheti, ha megszerezte a szükséges engedélyeket.

zsoltix 2015.03.21. 10:33:03

Hát az marhajó lenne, ha nem csak a lenti közlekedőket kéne figyelni, hanem a fentieket is. Nem a fejünkre kívánnak-e épp pottyanni, mert bedöglött az ótó motorja, vagy kifogyott a benzin. :)

zsoltix 2015.03.21. 12:03:17

@Alick: De légdeszka legalább már van! :) Persze utcán, meg vonat oldalán nem működik, de szegény ember vízzel főz, amíg nem jön más teknológija. :)

bioLarzen 2015.03.21. 14:28:04

@Brendel Mátyás: Node, a tablethez nem kellett teljes infrastruktúraváltás - ehhez meg egyelőre kellene - hisz a közlekedési rendszer, a szabályozás, a közlekedésszervezés, az infrastruktúra még egyáltalán nincsenek felkészülve az ilyen váltásra. A tablethez egyáltalán nem kellettek ilyen változások.

Ezért is mondtam, hogy ha valami, a Moller-féle megoldásnak van jövője, azon egyszerű oknál fogva, hogy VTOL-rendszerű, vagyis "helyből felszálló", és nem igazán van szárnya, vagyis, nem kell neki külön repülőtér a fel-/leszálláshoz, és nem kell átalakítani a fel-/leszállások előtt/után (vagyis nem kell felrakni/eltüntetni a szányakat). Persze, ettől még egy nagy rakás dolgot át kéne alakítani - de ezeket legalább nem...

(Persze, azt se felejtsük el, hogy Moller évtizedek óta, hatalmas pénzeket beleölve dolgozik a repülő autókon, és tán nem véletlen, hogy ennek ellenére a mai napig nem sikerült kicsit is stabilan megbízhatóan és biztonságosan működő megoldással előjönniük...)
süti beállítások módosítása