Gépagy blog

Tíz villanymotor hajtja a NASA új repülőgépét

2015. május 13. - fulopmiklos

A NASA új, akkumulátorral működő 10 motoros repülőgépe felszáll, lebeg, mint egy helikopter és olyan hatékonyan repül, mint egy repülőgép. A motorok, légcsavarok helyzete függőleges és vízszintes irányban egyaránt változtatható a szárny forgatásával.

nasa-greased-lightning-prototype-.jpg

A Greased Lightning, azaz a GL-10-es repülő szerkezet prototípusának szárnyfesztávolsága mindössze 3 méter. A repülési tapasztalatok rendkívül kedvezőek, a tesztek első szakaszát, a szakemberek most zárták le a Fort AP Hill virginiai katonai bázisán.

A távirányítással is vezérelhető legújabb változatú repülőgépen nyolc elektromotort a szárnyakon, és két elektromotor a farok részen helyeztek el. A repülő súlya akár a 28 kg-ot is elérheti (62 font), de sokkal csendesebb, mint egy háztartási fűnyíró.

nasa-greased-lightning-prototype1.jpg

A mérnökcsapat 12 prototípust épített a legkülönbözőbb anyagok felhasználásával, így például készült gép habból, üvegszálból, vagy éppen kevlárból is. „Minden egyes prototípus segített választ adni a különböző technikai kérdésekre. Ennek köszönhetően a kutatások költségeit is lefaragtuk, hiszen a sokszor túl kemény leszállás következtében elveszített prototípusok segítettek tökéletesíteni a repülésirányító rendszert, miközben tovább tudtuk folytatni a munkát ” – mondta el David North a NASA fejlesztésvezetője.

A helyből felszálló repülőgépnek sokoldalú alkalmazása válhat lehetővé. Képes lesz kisebb csomagokat célba juttatni, de mezőgazdasági és térképészeti problémákat is könnyű szerrel megoldhat majd. A repülő valódi, felnagyított változata sokkal nagyobb lesz, mint amit most tesztelnek.  A Greased Lightning alapvetően bárhol képes felszállni és leszállni, és négyszer gyorsabban képes haladni, mint egy áramvonalas cruise helikopter.

A bejegyzés trackback címe:

https://gepagy.blog.hu/api/trackback/id/tr547456672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szvsz 2015.05.14. 14:07:36

Máris feltalálták a V22 Ospreyt.

Laci1982 2015.05.14. 16:36:26

na, ehhez nagy ész kellett...

na4 2015.05.14. 17:22:39

@szvsz: Ugyanezt akartam írni. Tiéd a pont :-)

koma_sz (törölt) 2015.05.14. 19:09:35

A tojas lebeg a sos vizben...ez a repuloeszkoz függ:)

phaszfej 2015.05.14. 19:17:08

@szvsz: @na4: Az osprey-nél a szárnyak nem fordulnak el. Ennyi megfigyelőképességgel csoda, hogy életben vagytok.

mt-03 2015.05.14. 22:36:28

elektronyos repulot nem azert nem csinalnak mert ne lehetene, hanem mer az akksi baxom nehez es rovid ideig kepes meghajtani, cserebe sokaig tart feltolteni es meg draga is...

Nbl 2015.05.14. 23:50:02

A rajz szerint van 2 db 8 lóerős dízelmotor is rajta vmi generátorral, azok csinálják az áramot vagy mi?

rockjano 2015.05.15. 01:03:06

Nem az a végső verzió lesz. Ebben a méretben az elektromos a legjobb a mai Lipo akkuk elképesztően erősek. Persze egy full méret az már más.

Ebben az a lényeg hogy helyből száll fel és mégis sokkal takarékosabb mert a helikopterrel ellentétben a szárnyakon is képződik felhajtóerő.

Ahogy nézem ez egy helyből felszálló drón lesz, propelleres verzióban…

mehemed 2015.05.15. 07:17:47

de most komolyan egy közepes tehetséggel megáldott modelező 5 perc alatt csinál egy ilyet, vagy különbet, ahogy a youtube tele is van vele... manapság a nasa már nem szól másról mint az állami pénzek ellopásáról rafinált vagy kevésbé rafinált módon... az meg vicc hogy a ruszkik viszikf el öket az ürbe mert még az a nasa rakéta is felrobbant amihez a ruszkiktól vették a motorokat...

gaszton42 2015.05.15. 08:39:23

Az nem NASA rakéta volt, hanem egy magáncég rakétája, ahol a költségek csökkentése okán vásároltak régi orosz hajtóműeket. Igaz a NASA volt a fuvar megrendelője. Kérek linket a motorokkal együtt forgatható szárnyú modellrepülőről amivel tele az internet. valóban vannak elképesztő modellrepülők (még sugárhajtóművel is) és vannak elképesztő manőverezőképességgű 4-6-8 légcsavaros helikopterek. de én még a kettőt ötvözve nem láttam.

szvsz 2015.05.15. 08:40:41

@Nbl: Ahogy én értem, azok forgatják a szárnyakat, de 1 mondatból nehéz megmondani...

szvsz 2015.05.15. 08:51:15

@rockjano: "mert a helikopterrel ellentétben a szárnyakon is képződik felhajtóerő"
Mi haszna a szárnyakon képződő felhajtóerőből lebegéskor? OK, kompenzálhat a csűrőlapokkal, de nem hiszem, hogy hatékonyabban lebegne mint egy helikopter. Legalábbis a szárny miatt.

Macropus Rufus 2015.05.15. 10:28:41

@mehemed: kicsiben lehet. De nem hinném, hogy bármelyik modellező arc meg tudná csinálni 1:1-ben...
Egy könnyű tárgy reptetése mindig sokkal egyszerűbb. (reptettek már fűnyírót is, pedig annak aztán az aerodinamikához semmi köze nincs. De könnyű volt. 1000 tonnásban már sehová nem menne)

nitro1 2015.05.15. 19:16:39

@Macropus Rufus: Miért, ennek mekkora lesz a hatótávja nagyban? Vagy majd ez is légi utántöltést kap, csak ennek hosszabbítózsinórt fognak lógatni a töltőgépből? :-)

na4 2015.05.20. 23:55:21

@phaszfej: A neved mindent elárul, erre nem is kell válaszolnom.

phaszfej 2015.05.21. 03:01:09

@na4: Neked meg a gyenge megfigyelőképességed árul el mindent. Ha nem kell válaszolnod, miért válaszoltál? Fáj az igazság? Azért mert leszólod a nevem, attól több eszed lesz vagy semmissé válik a béne hozzászólásod? Drogot szedsz vagy egyszerűen ennyire hülye?

na4 2015.05.22. 08:41:38

@phaszfej: "béne" az meg mi? Tanulj meg magyarul phaszfej. Amúgy meg az elforduló rotor a lényeg - nem a szárny, phaszfej.