Gépagy blog

Gépagy blog

Tudja ön, hogy működik a dodzsem?

2016. január 14. - fulopmiklos

Gondolkozott már azon, miközben őrülten próbálta ütközésre bírni a vurstliban a dodzsemet, hogyan is működik ez a népszerű játék? Nem? Akkor most segítünk…

dodzsem-lukacs-laci-majka2.jpg

A dodzsemautók működtetése rendkívül egyszerű rendszerigényű, maguk a kisautók felépítése is könnyen áttekinthető. A dodzsemautók meghajtásáért egy főáramkörű, egyenfeszültségen üzemelő motor a felelős. A kisautó maximum 100 volt feszültségen üzemel, fontos adat, hogy 60 volt feszültség alatt már nem képes az üzemszerű működésre. Teljesítménye megközelíti az 1 kW-t.

A hasonló konstrukciót képviselő elektromos motorokhoz hasonlóan azonban - miként tapasztalhatjuk a trolibuszokon vagy a villamosokon - a nyomaték kiugróan magas: ez garantálja a hozzávetőlegesen 200 kg súly gyors megmozgatását. Érdekességként kiemelhető, hogy a hétköznapi autókkal ellentétben a motor közvetlenül a kormányrúd végén került elhelyezésre: amikor elfordítjuk a kormánykereket, egyúttal a motorblokkot is elfordítjuk. A laikusok bizonyára csodálkoznak azon, hogy a meghajtásban főszerepet vállaló kerék nem más, mint a motor mozgó külső része, amelyre egy gumiköpeny kerül.

dodgem-budapesti-vidampark-2005.jpg

A szórakozásban jelentős szerep jut a világításnak is. A kisautók maguk azonban nem rendelkeznek különösebb világítástechnikai arzenállal: mindösszesen 4 darab 24 voltos izzót szereltek fel a kocsikra, az egyéb világítástechnikai eszközöket a csarnokban szerelték fel.

Egy menet, egy zseton!

A kisautók elindításához zsetonok vásárlása szükséges: ezeket aztán a kisautó külön e célra kiépített nyílásába kell helyezni. A jogtalan újbóli használat érdekében itt egy kis rafináltságot alkalmaztak a konstruktőrök: a cél az volt, hogy csupán egyszeri használatra váljon üzemképessé az autó.

Ezt úgy érik el, hogy a zseton behelyezésével egy berendezés tulajdonképpen megfordítja a rendszer polaritását. Az elektromos áram pozitív oldalát az érintkezővel kapcsolt felső acélháló adja. A negatív oldal a fémlemez, amelyen gurulnak az autók. Az áramkör záródását egy kapcsoló garantálja, a zárlat elkerülését maga a motor, mint ellenállás biztosítja. Amikor a zsetont behelyezzük, akkor egy kapcsoló zárja az áramkört. Ahhoz, hogy a menet végén a zseton a gyűjtőperselybe kerüljön, azaz újabb zsetont legyen szükséges vásárolni az újbóli használathoz, egy külön tekercset kell működtetni. Ezt úgy oldják meg, hogy megfordítják a polaritást, ekkor a dióda, ami addig záró irányban volt az áramkörben, nyitó pozícióba kerül, s engedi a tekercsnél záródni az áramkört: ez pedig engedi leesni a zsetont. Így ér véget a játékmenet. Minden menet végén megismétlődik ez a folyamat.

dodgem-bp-vidampark-2005.jpg

Külön említést érdemel, hogy a pozitív töltést hordozó felső fémháló speciális kialakítású, kifejezetten erre a célra gyártott eszköz. Egy dodzsem játék kialakításánál fontos szempont, hogy minél folyamatossabbá tegyék a háló és a kisautó áramfelvevőjének érintkezését. A fémpadlóhoz történő folyamatos érintkezést a kocsik alján található fémkerék garantálja.

A felhasználók egyik kedvenc mulatsága, hogy ütközéseket hoznak létre: ha teljes egészében direkt hajtást alkalmaztak volna, akkor a nagy forgalomban szinte füstölnének a motorok. Ennek okán egy kuplung található az autókban: ütközéskor a motor forog tovább, csak a hajtás tér vissza később.

A poszt a Villanyszerelők Lapjában megjelent Elektromos kisautók a Budapesti Vidámparkban című cikke alapján íródott, amely a 2013 augusztusában bezárt Vidámpark dodzsemét mutatta be.

Fotók: Villanyszerelők Lapja/Budapesti Vidámpark

A bejegyzés trackback címe:

https://gepagy.blog.hu/api/trackback/id/tr228245408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joska61 2016.01.15. 09:43:45

De jó kis poszt! Köszönjük!

Netuddki. 2016.01.15. 12:13:39

Címlapon: "Mi hajtja a dodzsemet?"

Az áram vazzeg!

wrstjnethn 2016.01.15. 14:48:53

Az egyik bekezdésben arról volt szó, hogy a motor egyben a kerék is. Gondolom úgy, hogy az alapesetben forgó tengely van rögzítve a karosszériához és a motor háza forog. De akkor hol a később említett kuplung? A karosszériához rögzítés old ki és engedi forogni a tengelyz, miközben a ház áll?

lionking 2016.01.15. 20:17:36

Hát igen aki nyilvánosságnak ír, az tanuljon meg fogalmazni :)

A dodzsemet valóban az áram hajtja a motor meg működteti na meg a vezetője :)
Amúgy erről mindig eszembe jut a kollégám remek mondása mikor is Óbudán egy házra ki volt írva:
Cukrászok és pékek szakboltja, erre azt mondja hogy:
Menjünk be aztán kérjünk 3 péket meg 5 cukrászt :))

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2016.01.15. 22:37:09

"Tudja ön, hogy működik a dodzsem?" Mi? Tudom-e, hogy éppen működik? Igen, ha megy, akkor működik. Hleyesen: Tudja ön, hogyAN működik a dodzsem?

A zseton dologhoz: mindenhez, amit ezzel kapcsolatban (is) ide másolt a poszter, hozzáfűzném, hogy kell még egy időmérő eszköz is, amit úgy hívnak: óra. Na, ez a lényeg, nem pedig a dióda.

Végül meg: az vurTsli, ha már...

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2016.04.12. 09:20:31

Érdekes cikk volt, köszi!
Sajnos nincs már a vidámpark sem. Jó lenne egy európai színvonalú vidámparkot nyitni. A régit már nagyon ette a rozsda, nem volt túl izgalmas sem és nagyon kicsi volt. Tudtommal még tervben sincs.
Talán egy stadion helyett építhetnének egyet, a pénzt ugyanúgy el tudják lopni, de több embert szórakoztatna...
süti beállítások módosítása