Tegnap került sor arra a konferenciára, amelyet az e-mobilitás, ezen belül az elektromos járművek gyorstöltő infrastruktúrájának lehetőségeiről szólt, a témában érdekelt intézmények és vállalatok szakemberei számára.
A rendezvény vendégelőadója volt Jarmo Tuisk, az elektromos mobilitási megoldásokkal foglalkozó NOW! Innovations igazgatója, korábban az Észtországi Gazdasági Minisztérium tagja, aki az Észtországban már két éve sikeresen működő gyorstöltő hálózat modelljét mutatta be.
A világon elsőként Észtországban kezdte meg működését országos gyorstöltő-hálózat elektromos autók számára. Jarmo Tuisk, a NOW! Innovations igazgatója beszámolt az észt országos gyorstöltő infrastruktúra, az ELMO fejlesztés tanulságairól. Az észt szakember áttekintést adott a rendszer kiépítésről, illetve bemutatta a gyorstöltő infrastruktúra jelenlegi helyzetét. Az előadás során javaslatok hangzottak el arról, hogy a technológia és a szerviz mai fejlettsége mellett mit érdemes figyelembe venni a gyorstöltő infrastruktúra tervezése során.
Az Észtországot teljesen lefedő hálózat kiépítését az észt kormány megbízásából az ABB végezte, és szintén a cég felel az olyan kapcsolódó szolgáltatások lebonyolításáért, mint az üzemeltetés 24 órás felügyelettel és a fizetési rendszer. Az ABB még 2011-ben kezdte meg a munkát, a projekt teljes átadásához másfél év volt szükséges. A 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) gyorstöltőből álló, mindenki számára elérhető hálózat gyorstöltőit minden 5000 főnél több lelket számláló körzetben, és minden főútvonalon legalább 50 km-kénthelyezték üzembe.
A kormány 507 darab Mitsubishi i-MiEV elektromos autót vásárolt saját használatra, és 50%-os kedvezményt nyújt a lakosság számára elektromos autó vásárlására. Az ABB egyenáramú rendszerei körülbelül húsz perc alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait, míg váltakozó áramú (AC) megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat, ezért környezetvédelmi szempontból is óriási jelentőséggel bír a hálózat. Az elektromos mobilitást elősegítő beruházást a KredEx export-hitel ügynökség Zöld Beruházási Rendszere támogatta a kormány szén-dioxid kibocsátást csökkentő tervének részeként.
Az észt szakember beszámolója végén mérleget vont, mit csinálnának ma másképpen, például szorgalmaznák magánbefektetők bevonását, abban az esetben is, ha csak kis számú (1-5) töltőt tudnak finanszírozni, mert ezzel megoszthatók a gyorstöltő-szolgáltatás költségei. Ezen felül a gyorstöltő állomások átlagos fenntartási költségei tovább csökkenthetők azzal, ha a nagyobb forgalmú helyszínekre több töltőt telepítenek. Jó döntésnek tűnik a 2-3 évre szóló kapcsolódó szolgáltatás csomag koncesszióba adása vagy állami finanszírozása az első évben, valamint a készpénzmentes és rugalmas fizetési módok lehetőségének biztosítása.
Töltekező e-autók Berlinben
Az e-mobilitás nemzetközi trendjei
Steven Dorresteijn, az ABB elektromos töltési infrastruktúra európai értékesítési vezetője az e-mobilitás nemzetközi trendjeiről számolt be az aktuális európai és a kínai helyzet bemutatásával, különös tekintettel arra, hogy Kína piacvezető az e-mobilitás terén. A gyorstöltők elterjedésének egyik gátja a töltési szabványok különbözősége, és kompatibilitásának hiánya, melynek megoldására az ABB több autógyártóval is együttműködik. A szakember áttekintette a három alapvető töltési szabványt, a velük kompatibilis e-gépjárműveket, az ABB rendelkezésre álló töltőit és alkalmazásprogramozási felületeit, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat és műszaki támogatást. Ma Európában 756 darab CCS szabvánnyal rendelkező egyenáramú gyorstöltő és 1532 darab CHAdeMO szabvánnyal rendelkező töltőállomás áll az elektromos autó tulajdonosok rendelkezésére.