Gépagy blog

Gépagy blog

Nemzetközi tapasztalatok az elektromos autózás területén

2015. március 18. - fulopmiklos

Tegnap került sor arra a konferenciára, amelyet az e-mobilitás, ezen belül az elektromos járművek gyorstöltő infrastruktúrájának lehetőségeiről szólt, a témában érdekelt intézmények és vállalatok szakemberei számára.

A rendezvény vendégelőadója volt Jarmo Tuisk, az elektromos mobilitási megoldásokkal foglalkozó NOW! Innovations igazgatója, korábban az Észtországi Gazdasági Minisztérium tagja, aki az Észtországban már két éve sikeresen működő gyorstöltő hálózat modelljét mutatta be.

elmo_estonia.jpg

A világon elsőként Észtországban kezdte meg működését országos gyorstöltő-hálózat elektromos autók számára. Jarmo Tuisk, a NOW! Innovations igazgatója beszámolt az észt országos gyorstöltő infrastruktúra, az ELMO fejlesztés tanulságairól. Az észt szakember áttekintést adott a rendszer kiépítésről, illetve bemutatta a gyorstöltő infrastruktúra jelenlegi helyzetét. Az előadás során javaslatok hangzottak el arról, hogy a technológia és a szerviz mai fejlettsége mellett mit érdemes figyelembe venni a gyorstöltő infrastruktúra tervezése során.

Az Észtországot teljesen lefedő hálózat kiépítését az észt kormány megbízásából az ABB végezte, és szintén a cég felel az olyan kapcsolódó szolgáltatások lebonyolításáért, mint az üzemeltetés 24 órás felügyelettel és a fizetési rendszer. Az ABB még 2011-ben kezdte meg a munkát, a projekt teljes átadásához másfél év volt szükséges.  A 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) gyorstöltőből álló, mindenki számára elérhető hálózat gyorstöltőit minden 5000 főnél több lelket számláló körzetben, és minden főútvonalon legalább 50 km-kénthelyezték üzembe.

mitsubishi_i-miev_estonia.jpg

A kormány 507 darab Mitsubishi i-MiEV elektromos autót vásárolt saját használatra, és 50%-os kedvezményt nyújt a lakosság számára elektromos autó vásárlására. Az ABB egyenáramú rendszerei körülbelül húsz perc alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait, míg váltakozó áramú (AC) megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat, ezért környezetvédelmi szempontból is óriási jelentőséggel bír a hálózat. Az elektromos mobilitást elősegítő beruházást a KredEx export-hitel ügynökség Zöld Beruházási Rendszere támogatta a kormány szén-dioxid kibocsátást csökkentő tervének részeként.

Az észt szakember beszámolója végén mérleget vont, mit csinálnának ma másképpen, például szorgalmaznák magánbefektetők bevonását, abban az esetben is, ha csak kis számú (1-5) töltőt tudnak finanszírozni, mert ezzel megoszthatók a gyorstöltő-szolgáltatás költségei. Ezen felül a gyorstöltő állomások átlagos fenntartási költségei tovább csökkenthetők azzal, ha a nagyobb forgalmú helyszínekre több töltőt telepítenek. Jó döntésnek tűnik a 2-3 évre szóló kapcsolódó szolgáltatás csomag koncesszióba adása vagy állami finanszírozása az első évben, valamint a készpénzmentes és rugalmas fizetési módok lehetőségének biztosítása.

berlin_potsdamer_platz_e-mobility-charging.jpgTöltekező e-autók Berlinben

Az e-mobilitás nemzetközi trendjei

Steven Dorresteijn, az ABB elektromos töltési infrastruktúra európai értékesítési vezetője az e-mobilitás nemzetközi trendjeiről számolt be az aktuális európai és a kínai helyzet bemutatásával, különös tekintettel arra, hogy Kína piacvezető az e-mobilitás terén. A gyorstöltők elterjedésének egyik gátja a töltési szabványok különbözősége, és kompatibilitásának hiánya, melynek megoldására az ABB több autógyártóval is együttműködik. A szakember áttekintette a három alapvető töltési szabványt, a velük kompatibilis e-gépjárműveket, az ABB rendelkezésre álló töltőit és alkalmazásprogramozási felületeit, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat és műszaki támogatást. Ma Európában 756 darab CCS szabvánnyal rendelkező egyenáramú gyorstöltő és 1532 darab CHAdeMO szabvánnyal rendelkező töltőállomás áll az elektromos autó tulajdonosok rendelkezésére.

A bejegyzés trackback címe:

https://gepagy.blog.hu/api/trackback/id/tr817278089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2015.03.18. 12:05:45

A második fénykép nagyon is jól mutatja a villanyautó abszurditását. A randa panelházban lépcsőházanként van mondjuk szintenként 3-4 lakás, azaz 1 lépcsőház jelent minimum 30 (de inkább 40 autót).

Számoljuk már ki, hogy egy 30 lécsőházból álló utcára hány töltőoszlop is kellene, hogy a 900 villanyautó tudjon éjjelente "tankolni"? Aztán nézzük meg, hogy a 900 villanyautó darabonkénti 3,3kW töltési igénye az hány ampert is jelent a hálózatban?

Ha jól saccolom, nagyságrendileg 3MW energia kellene minden éjjel, hogy a Bodobács utca 1-30 alatti kedves lakosok fel tudják tölteni az autójukat... Vagy mindenki levonulna hajnali 1kor, hogy a feltöltött autókkal elparkoljon, a lemerültekkel meg odaállhasson a töltőfej mellé? Vagy hogyan?

A villanyautó a kertvárosok, a családi házas övezetek drága játékszere, ahol a saját garázsodban a saját villanyórádról töltheted a villanyautódat.

A többi csak rizsa.

fifibá55 2015.03.18. 17:47:08

@protézisesh: Miért is kell az összeset minden este tölteni?

protézisesh 2015.03.19. 09:36:16

@fifibá55: Amiért az okostelefont. Mert KÉT napra elegendő energia nem fér bele. Ezeknek a gyöszöknek jellemzően 30-50km az elektromos hatótávja (igen, van olyan, aminek ELMÉLETILEG 200km), de városi forgalomban, fűtéssel, szélvédőfűtéssel, világítással araszolva senki nem kockáztat. Ráadásul a mínuszokban csökken ez a hatótáv (aksi hideget nem szereti), szóval az a biztos, ha reggel teli akksival indulsz otthonról.

A napi 30-50km meg úgy összejön, mint a huzat...

fifibá55 2015.03.19. 10:58:28

@protézisesh: A megteendő távolság természetesen befolyásolja a dolgot. (És télen ugyancsak befolyásolja az autó fűtésrendszerének kialakítása is; az olcsóbbaknál utólagos szigeteléssel csodát lehet tenni.)

A tartósan mínuszos napokon párátlanítások + max. fűtés full ventilátorral + ülésfűtések + világítás + rádió terheléssel, pesti araszolgatással 58 km-es hatótávot mértünk minimumként, ez a budai oldalon dombozva 47(!) km-re csökkent. A mostani időjárás mellett ez már felment 122-116 km-re. Ez a távolság azonban éves viszonylatban (300 napot véve) >30 ezer km-es futást jelentene, az éves átlagos futásteljesítmény pedig Magyarországon ennél lényegesen kisebb (16400 km). Emiatt sem tűnik feltétlen szükségesnek a mindennapos feltöltés, és a mindennap sem minden estét jelent feltétlenül.

A _gyakorlati_ maximum egyébként a kisebb autók esetén 150 km körüli érték, persze nem száguldozó módon, mert akkor simán leolvad 100 km köré. (Akinek ez kevés, vegye meg a Teslát, az 400 km-t is bír.)

Ezen túlmenően rendelkezésre állnak a most még valóban fehér hollóként szereplő, de meglepően megbízhatóan működő városi utcai töltőállomások, amelyek szintén hozzájárulnak a töltés okozta terhelés diverzifikálásához.

Mindezzel csak arra szeretnék rámutatni, hogy nem lehetetlen sűrűn lakott lakóövezetekben sem megfelelő/elegendő töltési lehetőség kialakítása - főleg, ha ez megfelelően potens üzleti érdekcsoportok terveivel is találkozik. És vannak erre utaló jelek.

protézisesh 2015.03.19. 14:05:00

@fifibá55: ha jól értelmezem szavaid, te is megerősíted, hogy KÉT teljes napot egy töltéssel már csak a kockázatvállalók tudnak behúzni még nyáron is, a téli üzemről nem is beszélve. Tehát minden nap tölteni kell (kivéve Tesla), ami egy lakótelepi környezetben brutál infrastruktúrát feltételez/igényel.

Szóval szerintem - a világ fejlettebb részein is - a villanyautó azok drága hobbija, akik legalább teremgarázsos, dedikált parkolóhelyes társasházban laknak. És a magyar lakosság többsége nem ilyenben lakik.

Én egyébként az egész éves autózásomat le tudnám rendezni egy Tesla 85S-sel, kivéve a nyári nyaralást és a téli síelést. De a Tesla háromszor annyiba (vagy többe) kerül, mint a mostani autóm, ezért nem sok realitása van, hogy mostanában Teslába üljek. :(

És akkor még nem is feszegettük, hogy honnét lenne annyi áram, ami a teljes járműparkot tudja tölteni, illetve honnét lenne annyi lítium, ami a sok akkumulátoros autóba kellene? Ez a villanyautó-irány szerintem zsákutcább, mint a belsőégésű motor.

protézisesh 2015.03.19. 14:05:44

@Atthoska: jó meglátás. És a füvön parkolnak ezek a nagyonzöldek...

fifibá55 2015.03.19. 14:56:28

@protézisesh: Én általában 4, de néha 6 napot bírok ki egy töltéssel a nálam lévő autóval, és a töltést is el tudom intézni napközben, egyelőre még ingyen oszlopról. Semmi kockázatot nem jelent, igaz, én gázolajat is akkor szoktam venni, amikor már két napja nem mozdul a mutató...

A német viszonyokat ismerem valamennyire személyesen, ott már nem nevezném a teremgarázsos gazdagok hobbijának, bár az eladott autók száma köszönőviszonyban sincs a Merkel által négy éve jósolt járműszámmal. Ismerősöm három másikkal összefogva alakíttatott ki közterületi töltési lehetőséget, és még támogatást is kaptak rá (éppúgy, mint az autókra).

A töltéshez szükséges villamos energia előállítása a számok és az infrastruktúra ismeretében megoldható, persze nem egyik napról a másikra, de hát nem is egy nap alatt cserélné le a tisztelt publikum a járgányát.

A lítium a ma akkumulátorainak anyaga, de nincs kőbe vésve, hogy az is marad (minden héten olvashatunk forradalmian új villamos energia tárolási megoldásokról, ugye).

Annak célszerű ma Magyarországon, pontosabban Budapesten ilyen járművet beszereznie, akinek számít, hogy nincsenek fizetendő közterhek (adó), a szervizigény minimális (fék, futómű), üzemanyag költsége nincs, ha ügyesen szervezi az utazásait, és csak a jármű amortizációjával kell számolnia - az akkumulátorokra adott, általában 5 év garancia lejártáig. És aki nem akar egyhuzamban hosszabb távra utazni, mint az autó hatótávolsága..
Vidéken, ismerve a töltési lehetőségek kiépítetlenségét, jóval nagyobb kihívást jelent az átállás.
süti beállítások módosítása